Egentid, amning och advent

Först och främst vill jag be om ursäkt för min inaktivitet men fortsätter ni att läsa så kommer en förklaring. I fredags var det dags för min alldeles egna dag. Hade klipptid bokad till 10.00 och planen var att jag skulle sticka och träna direkt efter frukost. Dessvärre för jag alldeles för trött när jag vaknade.

De senaste veckorna har vi haft riktigt dåliga nätter och Alma har ammats varannan/var tredje timma. Därför beslutade jag ,med stor stöttning och massa goda från Cecilia, att det var dags att sluta amma. Den lilla mjölk jag producerat från mitt högra bröst (japps endast det högra har producerat de senaste två månaderna och jag har fått smeknamnet helan&halvan) var nästintill genomskinlig och amningen var inte annat än en tröst, ingen mättande grädde längre. Sista gången jag ammade blev därför i torsdags em. Och det är med vemod och sorg som jag avslutar denna supermysiga tid tillsammans med vår bebis. Torsdagsnatten blev besvärlig, Alma var mycket ledsen, sov oroligt och fick tillslut ligga mellan oss. Hon var inte alls nöjd med detta beslut och vill mer än gärna ha sin tutte tillbaka! Provade välling men det passade inte fröken men tillslut somnade hon iaf tätt intill sin mamma.

Så, åter till MIN dag. Att avsluta amningen så abrupt innebär att mitt bröst fortfarande producerar vilket på fredagen visade sig. Under min underbara frisörtid spände det och värkte något så fruktansvärt. Bröstet var stenhårt och jag kände mjökstockningen så sakterliga komma. Efter frisören blev det därför en snabb runda på stan. Hann köpa en ljusstake till köket och en julstjärna till Almas rum resten glömde jag faktiskt i mitt märkliga tillstånd. Kom hem till en underbar sambo som putsat hälften av lägenhetens fönster, hade en söt sovande bebis och satte mig för att pumpa. Tack gode herre! Jag blev människa igen och julstökade in på småtimmarna. Min dag blev inte som förväntat men jag är nöjd ändå.

Jag har nästan gett upp och tänkt börja amma igen flera gånger under helgen pga smärtan i bröstet. Alma har det inte gått någon nöd på och hon accepterade läget snabbt. Har sovit HELA två nätter i rad men hennes föräldrar är inte vana vid denna omställning och är tröttare än någonsin. Och jag kan villigt erkänna att jag SAKNAR amningen, jag har fällt massa tårar och jag tänker sörja detta en tid. Det var en fin tid men nu är det dags att gå vidare så att både Alma och jag får sova ordentligt. 

Idag är det ju första advent, ÄNTLIGEN! Vi har myst med glögg och varit på mysig fika hos Maria, Marcus och Arvid.. Skulle gått på julskyltningen men om jag säger som så, det är inget jag ångrar med tanke på vädret. Här är STORM. Nu tänder vi ljuset, äter en apelsin och gosar ihop oss i soffan. Nöjda över helgens bedrifter!

Bilderna får tala för sig själva, ni är nog tillräckligt trötta på att läsa vid det här laget;)
  
   

Kommentarer
Postat av: Zara

Tack för allt i helgen, saknar er redan! <3

2011-11-28 @ 10:24:49
URL: http://nogg.se/zowo
Postat av: Anonym

Så fin hon är Emma, och duktig tjeja som säger hej då till brösten[bröstet]:)

Tänkte bara kolla om du ger något annat istället för bröstet på natten? Typ välling, ersättning eller något? Melker blir 6 månader i december och jag har tänkt att fortsätta amma, men har läst någonstans att barn i den åldern egentligen klarar sig utan mat hela natten. Så nu funderar jag på att ta bort amningen just under natten. BVC rekommenderade mig att inte ge välling istället, utan bara vatten i en flaska om han vaknar, så att han vänjer sig vid att man inte äter på natten. Jag är inställd på att köra det racet och ta några tuffa nätter, men upplever du att det varit svårt att ta bort maten helt och hållet efter att du slutat amma på natten? Oj, oj. Nu blev det långt och luddigt. Hoppas du fattar ngt ;)

Ha det bäst! Kram Christy

2011-11-28 @ 16:57:04
Postat av: Sv.

Hallojsan Christy! Long time no seen och grattis till en söt pojke:) Nattetid ger jag ingenting till Alma, jag har också fått rådet att inte ge välling och/eller ersättning nattetid och att de klarar sig efter 6månader. För vår del var det nog så att bröstet bara var en tröst och ett sätt för henne att komma till ro när hon vaknade till. Jag skrev ju att vi haft två toppennätter då hon sovit hela tiden. Chi fick ja för inatt har hon varit mer vaken än sovit. Vi försökte med välling med det accepterade hon inte men klunkade ordentligt med vatten. Såå, om du ska sluta amma nattetid skulle jag rekommendera vatten. Oftast är de bara lite tuttiga eller torra i munnen. Att doppa nappen (om han tar det) är också en väl fungerad metod för oss. Dessvärre tror jag det är mera tänder på g å därför är nätterna pyton. Kämpa på och lycka till! Du får gärna maila på face eller ngt om du har fler frågor.. Kul att kunna hjälpa till;) Kram

2011-11-28 @ 19:41:03
Postat av: Anonym

Då ska vi införa vatten framöver :) Han äter vanligtvis 1 gång på natten. Får sitt sista mål halv 8 på kvällen äter någon gång vid 2 och sen tidigt på morgonen så jag tycker det är hanterbart. Däremot har han varit sjuk till o från i 3 veckor nu och då är han så ledsen på nätterna. Flaskan duger för honom, men känner att om han blir lugn av att äta så kan jag lika gärna ge bröstet på natten eftersom det är så smidigt :) Han ska få bli frisk här, sen blir det vattenflaska för hela slanten. Förstår att det blir jobbigt för tösen när tänderna kommer. Bävar själv lite inför den dagen/natten :S

Kramar

2011-11-28 @ 22:20:06
Postat av: Jennie

Hej ja visst var den mysig! Ja då hon är intresserad. Fick en adress till en hemsida hon har om du vill höra av dig till henne själv=)http://davilla.se/ Kram

2011-11-30 @ 16:45:57
URL: http://kampan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0