En berättelse

Tilda Linnéa Charlotta är namnet på en av fyra lillasyster. Jag kommer nu att berätta för er om henne. Det kan tyckas märkligt att jag gör det på det här viset men det är ett sätt för mig att bearbeta allt som hänt och att visa världen hur snett det kan gå. Jag har självklart pratat med Linnéa om det här och fått tillåtelse att berätta hennes historia från mina ögon.


Linnéa är en fantastisk person med massa energi och en stark vilja. Som riktigt liten lekte hon mycket med bilar. Hon var först framme när en bil rullade in på uppfarten för hon tyckte om att öppna bildörrar. Sen kom intresset för dockor. Och som hon vårdade sin dockor, de var som hennes egna små bebisar. Och intresset för bebisar och barn har hon kvar. Hon älskar sina syskonbarn och varje gång hon möter de lyser hon upp. Hennes dröm är att bli barnmorska och hon är verkligen rätt person för det yrket. Hon har ett hjärta som är så stort som hon vill dela med sig av till alla fast det räcker inte till alla gånger. Under tiden i Västervik fick hon öron för Lars Winnerbäck, ett intresse som vi nu delar. Hans musik sätter ord på hennes tankar och jag har fått för mig att den hjälpt henne. Hon är även en mycket duktig fotograf och bra på att fånga stunden..


Allting började i vilket fall 2003 då vi alla gick igenom en otroligt traumatisk skiljsmässa mellan våra föräldrar. Linnéa skulle då fylla 13år och till hösten börja högstadiet, påväg in i vuxenlivet och med tankar och känslor som bara en tonåring kan ha. Alla har vi gått igenom puberteten och på gott och ont har den gjort oss till de vi är idag. Mitt i denna omvälvande period togs tryggheten ifrån henne. Denna lilla trygghet som man glädjs åt och stöttar sig emot när tankarna, känslorna tar över och allt bara känns så där "tonårsjobbigt". Våra föräldrar skulle skiljas. Det hela blev en långdragen process och mitt under detta togs Linnéa omhand av socialen i Åtvidaberg. Hon blev placerad på familjehem under helgerna och några gånger i veckan. Jag förstod aldrig varför men jag vet att de erbjöd oss alla en plats på annat hem för att komma ifrån den kaosliknande situationen hemma, jag tackade nej. Allt detta är en historia för sig som även den tåls att berättas, men vid ett annat tillfälle. Det är som en tät dimma och jag har bara svaga minnesbilder av allt.


I alla fall så vet jag att Linnéa började gå på BUP (Barn-och ungdomspsykiatri )då det framkommit att hon skadat sig själv. Att hon när tankarna och ångesten tog överhand använt ett suddigum för att sedan gnugga hårt mot huden tills det uppstod ett sår. Att få reda på detta och att inte ha märkt något gjorde att jag klandrade mig själv, vi alla klandrade oss för att ha varit så uppe i vårt att vi inte sett detta. Eftersom vår hemsituation nästintill var ohållbar och Linnéas självskadebeteende uppdagats så beslutades att hon skulle placeras i familjehem på heltid. Som sagt så är det svårt för mig att få ihop alla delar då jag själv inte vistades mycket hemma och skulle just till att ta studenten, jag var helt enkelt för uppe i mitt egna liv att jag inte såg min lillasysters förfalla. Först var hon hos en mycket märklig familj ute på landet, hon fortsatte att gå i skolan, hade kontinuerlig kontakt med socialen för stöd och samtal men självskadebeteendet ökade och man ansåg att hon behövde omplaceras. Sedan bodde hon en tid hos vår farbror. Våra kusiner var då små och eftersom Linnéa är upp över öronen förälskad i barn så fick hon bo hos de då hon själv hade en önskan om detta. Under hela den är "omplaceringstiden" så umgicks vi ju självklart med Linnéa. Hon var hemma hos oss och vi hos henne. Dagen som jag aldrig kommer glömma kom. Linnéa ringde och berättade att hon skulle flytta, hon skulle flytta till Västervik för där hade de ett hem för tjejer som hon. Tjejer som hon? Jag hade ju aldrig förstått hur illa det var och nu skulle hon helt plötsligt flytta 7mil bort till ett hem?! Ett hem lät på den tiden i mina öron som en instutition där man låste in galna människor.


Linnéa kom till EGE-hem i Västervik ( http://www.egehem.com ). En vacker villa med kodlås. Där inne bodde tjejer (alla med mycket tragiska, traumatiska bakgrunder) som hade självskadebeteende, ätstörningar, ångest, tvångstankar m.m m.m. Under ... år bodde Linnéa där. Hon gick i skolan i Västervik, fick "behandling" i Västervik, växte upp i Västervik. Det var där allt gick fel, där allting blev så mycket värre. Hon försökte ta sitt liv med tabletter flera gånger, hennes självskadebeteende ökade och hon skar sig och vid vissa besök såg hon ut som en tiger på armarna. Vi besökte henne, försökte förstå, ifrågasatte "vården" och metoden och en av alla gånger fick vi till svar: "Linnéa har ett kroniskt tillstånd som gör att hon alltid har låg seratoninnivå i hjärnan och därför aldrig kommer uppnå total lycka". Que? Helt obegripligt svammel av någon som ska kalla sig läkare. Linnéa gick på höga doser antidepressiva och slutligen blev hon utslussad. Hon bodde i sin egna lägenhet med observation från EGE-hem, hon tog studenten med bravur och blev sedan utskriven från denna mycket märkliga instans. Hela tiden på EGE är luddig och hemlig, Varje gång vi var där och besökte henne så var personalen sådär äckligt trevlig och i bakgrunden skymtade man dessa sargade tjejer med ärr över hela kroppen, smala som skelett och tomma intetsägande blickar. Var verkligen allt som det skulle här? Vad döljer sig bakom fasaden? Vi har länge sagt att detta s.k behandlingshem verkligen skulle behöva granskas...med lupp! Ännu mer märkligt är hur socialtjänsten i Åtvidaberg betalade tusentals kronor per dag för att Linnéa skulle få vara där, visste de ens vad det var för ett ställe eller var det bara skönt att "slippa" ännu en kontakt. Socialen i Åtvidaberg skattas inte högt på min lista, sicket folk!


Därefter bodde Linnéa i en mysig lägenhet i Västervik och bestämde sig sedan för att ta ett au-pair jobb i Danmark. Hon flyttade och jobbade, levde livet som man ska göra när man är i 20årsåldern. Efter en tid i Danmark valde hon att flytta hem till Sverige igen, hon skaffade sig en lägenhet i Veberöd utanför Lund, nära till vår mamma och lillasyster Ewelina som bor i Malmö. Hon började jobba som undersköterska inom hemtjänsten och livet verkade gå ganska bra. Under hela denna tid från EGE till Veberöd har Linnéa stått på antidepressiva som skrivits ut av läkaren på EGE, detta kontinuerligt utan att han gjort någon uppföljning, utan att ha träffat henne. Hon har bara behövt ringa så har ett nytt recept tillförskrivits.


Den 14 september 2011 raserades världen under hennes fötter och ångesten tog överhand. Stark som hon är gick hon till sin chef som såg att allt inte var som det borde och de åkte till psykakuten i Lund. Med Linnéas bakgrund så blev hon inlagd direkt inom LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård). Sjukvården ansåg att Linnéa var en fara för sig själv. Fram till i måndags den 7 maj har Linnéa legat på S:t Lars i Lund. Under tiden där har hon fått diagnosen borderline (en personlighetsstörning som gör det svårt att hanterna tankar och känslor). Man har inte kunnat behandla henne där då rätt kompetens inte funnits. Istället har man medicinerat och laborerat sig fram. Hennes självskadebeteende har accelererat och hon har bränt sönder sina stackars små händer, slagit huvudet i väggen då tankarna, känslorna och ångesten tagit överhand. Och därför har hon sedan någon månad innan jul haft vak dygnet runt. En person som har övervakat henne under dygnets alla timmar för att hon inte ska skada sig, ta livet av sig. Vissa gånger har jag undrat om hon inte blivit galen då hon tagit till metoder som känns helt absurda. Fast får man inte den hjälp som man behöver och ständigt har en person vakandes över en så hittar man nog på de allra märkligaste metoder för att komma därifrån. I februari i år beslutade man att Linnéa skulle flyttas till en avdelning på rättspsyk i Växjö. Där kan de ge den vård hon behöver. Men på rättspsyk var det fullbelagt och inte fören i måndags fick hon en plats. Efter nästan 8 månader på en "helt vanlig" psykavdelning där man inte kunnat hjälpa henne, mer än på ett medicinskt plan, har hon varit. 8 ofattbara månader av hennes snart 22-åriga liv. Nu får hon förhoppningsvis den vård som hon behöver och har rätt till. Ett nytt steg i livet och jag önskar verkligen att det är ett steg på rätt väg.


Jag blir så ledsen, så arg. Jag känner mig så maktlös och det är så svårt. Hon befinner sig mitt i livet och ska verkligen inte behöva må såhär. Psykiska sjukdomar syns inte på utsidan och att känna en person som mår såhär, lever såhär är sjukt svårt. Man får söka fakta själv, leta reda på svaren och ställer sig ständigt frågan varför? Varför Linnéa? Varför just hon? Vi är fem systrar, jag är äldst men varför hon? Jag kommer alltid att stötta henne, alltid finnas här för henne hur illa jag än kan tycka att hon beter sig för hon kommer föralltid att vara min lillasyster. Min starka och otroliga lillasyster som har gjort den här resan.


Jag ÄLSKAR min Linnéa!


http://www.youtube.com/watch?v=rWUmyXknwpc


Tack för att du läste.

   


Kommentarer
Postat av: Martina

Kramar till er alla!!!

2012-05-09 @ 20:32:27
Postat av: Malin

Kramar till er alla

2012-05-09 @ 22:01:34
Postat av: Magdalena

Vad fint du skriver om din syster Emma! Hoppas hoppas att Linnea äntligen kan få den hjälp hon så innerligt behöver. Varm kram

2012-05-09 @ 22:34:55
Postat av: Linda

Du skriver så fint och jag blir så ledsen när jag läser. Jag kan bara minnas Linnea från den där tiden då hon tog hand om dockorna (och ibland var en aning ivägen när man inte ville leka med småsyskonen) och då kunde ju ingen tro att det skulle bli så här. Livet är så otroligt svårt att förstå. Hoppas nu att Växjö är ett bra ställe så att allt vänder till något bra!

Kramar till både dig och Linnea.

2012-05-10 @ 14:31:35
Postat av: Maria Edström

Hittade din blogg via din sida i Facebook. Fin berättelse du skrev om Linnea. Blev ledsen och förstå hur hon har gått igenom. Kramar till er och kikar gärna in min blogg http://tacomia.blogspot.se.

Ha det så bra och ta hand om er.

2012-05-12 @ 17:23:22
URL: http://tacomaria.blogspot.se
Postat av: Sanna

Jag blir väldigt ledsen av att läsa det du skriver, dels för att det är väldigt fint skrivet av dig som syster och dels för jag delade nästan 3 år av mitt liv med Linnéa i Västervik. Denna underbara tjej, så glad så omtänksam och satans envis om hon så ville, liksom jag. Det var nog därför vi klicka så bra. Jag minns så väl den dagen hon fick besked om att hennes låga seratoninnivå var kronisk o att hon skulle få äta medicin hela sitt liv o hur ledsen hon var, såklart, vem vill höra det när man är 18/19 år..

Usch tårarna rinner, förstår din känsla av maktlöshet o det är mer än än känsla för i sina egna ögon är man är maktlös. Men glöm inte att du som hennes syster alltid kommer räcka till bara genom att finnas. Minns bara att hon tala gott om er systrar :) Jag hoppas verkligen Linnéa kan få bättre vård i Växjö, o det är så himla sjukt dåligt att hon ska fått behöva vänta så länge på en bättre vård.. hatar sjukvården!

Kram till dig Emma o återigen väldigt väldigt fint skrivet av dig som syster!

2012-05-13 @ 23:16:21
Postat av: Amanda

Vill bara skriva och be dig hälsa till storasyster Linnea från lilla punkar Amanda som hon var så underbar i mot. Jag blir så oerhört ledsen att höra att hon inte mår bra och vill bara krama om henne och höra henne skratta det där hjärtinnerligt glada underbara skrattet som hon bara kan. Hon var ALLTID där och var den snälla förstående storasystern på egehem. En av de tjejer som jag såg upp till när jag var ny inskriven. Hon förklarade hur vissa saker fungerade och tröstade när man hade hemlängtan eller kände sig dum. Snälla hälsa henne från mig med en stor kram! Väldigt fint skrivet av dig!

2012-06-10 @ 21:00:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0