Semester del 3 - dopvecka

Nu så är vår prinsessa döpt. Alma Maja Elisabeth skötte sig exemplariskt i kyrkan och kalaset sov hon bort. Hon fick mängder av fina presenter. Vi är jättetacksamma för all hjälp vi fått och nu pustar vi ut och faktiskt så känner jag att ÄNTLIGEN är det avklarat!

Men veckan startade ju i måndags och då med BVC-besök. Lilla rulltårtan har bara gått upp dryga 180g på tre veckor och inte vuxit 1 cm på en månad. Väger nu 6180g och är 60,5cm lång. Som tur var så är vår ordinarie, underbara sköterska tillbaka och hon tyckte inte det var något att oroa sig för. Alma utvecklas som hon ska och är en nöjd och glad 4 månaders bebis. Så vi brydde oss inte så mycket om det utan gick hem med ett leende på läpparna och testade smakportioner. Först ut blev risgröt och katrinplommonpuré, gick riktigt bra och hon smaskade i sig ett par teskedar. Ska verkligen försöka göra så mkt mat som möjligt själv och endast ha burkar i nödfall, hoppas det går bra! Fick dessutom en matbarnstol och schyssta babybjörnartiklar i doppresent så nu kommer nog matningen bli roligare.

Tisdagen spenderade vi i fantastiska Torekov. Strosade runt, mumsade fisk på fiskhuset och tog en glass i parken. Jag fick även en för tidig födelsedagspresent (fyller ju hela 27år på torsdag:S).. ett par ljuvliga, vita träskor i som jag länge suktat efter, TACK älskling!

Resterande delen av veckan har bestått av fix och trix till dopet, ett frisörbesök som slutade i tårar då mitt hår fick kapas alldeles för mycket (nu är det slut med blekning!). I fredags kom syster Zara med sambo och i lördags syster Ida med familj. Även Linnéa kom upp och hjälpte till med barnpassning. Utan er hade vi aldrig lyckats så bra med cupcakesen som vi serverade istället för tårta på dopet.

En vecka kvar på Teds semester och nu ska vi BARA njuta!! Hoppas på fint väder, nästa helg är det Tall Ship Races så det blir att gå på det med övriga, förväntade 20.000 besökare, nice!

Har inga bilder från dopet då mästerfotografen Göran skötte den biten, men några bilder från veckan som gått  bjuder vi på.

Ikväll känner jag mig sådär tokigt nykär och njuter av livet till 100%

KÄRLEK!

Alma 4 månader

Jaha, så har vår lilla skatt redan hunnit bli fyra månader! Tiden går alldeles för fort. Njuter av varje sekund tillsammans med lilla fröken, hon utvecklas varje dag och nu är det minsann dags för smakportioner=) Vi har köpt hem lite gröt så imorgon efter BVC-besöket blir det nog till att testa lite. Ska bli riktigt roligt och känns som ett nytt spännande steg i hennes liv. Tycker det är så roligt att se hur finurlig hon är vår dotter och hur hon kommer på nya grejer hela tiden.. Och den absolut mysigaste stunden på dagen är på morgonen efter morgonmaten, då får hon komma upp och ligga mellan oss, hon ligger och tittar på mig med sina stora blåa ögon, plockar med mina fingrar och man ser hur hennes ögonlock blir tyngre o tyngre, den stunden vill jag inte byta ut mot någonting!!!

Helammar fortfarande och jag tror allt att hon vuxit en hel del sen sist för nu sitter strl 62 perfekt. Hon vägrar flaska, vi har testat ge ersättning på sked men då klöker hon. Kvällarna går mycket bättre, hon somnar mellan 20-21 och sover till 3-4 då det är dags för mat igen. Så nu får mamma och pappa lite kvalitetstid vilket vi tycker om=) Hon sover fortfarande i vaggan men snart ska vi byta till spjälsängen då hon har kommit på att man kan slänga upp fötterna på kanten.  Älskar att vara mamma, älskar livet med familj, jag skulle inte byta ut det mot någonting alls i hela världen!!! Nu känns det ju även som att man har lite semester när man har två extra händer här hemma, men jag skulle inte vilja ha det så jämt. Alma och jag vi har våra rutiner och det tycker vi om. Men snart är det höst och grått o kallt så då kommer jag ångra att jag sa det;) Nästa månad ska vi börja på babysim, superskoj ska det bli! Och Almas kompis Agnes ska gå i samma grupp så det blir trevligt med lite mammasällskap också.

Om en vecka är det dags för dop, då både jag och Ted har stor släkt så blir det ett ganska stort dop med 36 vuxna. Så kommande vecka går det åt att fixa o trixa.

Nu är det dags för kvällsrutin och nattning sen blir det långfilm med min älskade hälft!

Puss & go

Semester del 2 - Östergötland

Förra fredagen packades bilen till bristningsgränsen och vår semestertripp till Östergötland startade. Första anhalten blev Åtvidaberg där vi sov två nätter hos mormor & morfar. Vi var i Hannäs en sväng, gick på prylmarknad, där jag fann en jättefin gammal spegel och ett gammalt strykjärn. Besökte även moster och hennes man som flyttat ner till "vår" gamla sommarstuga. På söndagen for vi vidare till farmor & farfar där vi sov en natt i friggeboden i trädgården, supermys!

På måndagen var jag så trött efter allt farande och Alma var supertrött efter att ha träffat så många nya människor, mitt humör var på bristningsgränsen så Alma och jag bestämde oss för att spendera eftermiddagen med Sara Läckhagen. Var hur trevligt som helst och precis vad jag behövde. Prata av sig lite, fika och Alma tycker mycket om tant Sara så mycket att hon somnade i hennes famn och tillät henne skjuta barnvagnen runt ån;) Det var med splittade känslor som jag lämnade Sara, önskar såå att vi kunde ha en vardag tillsammans fast ändå vill jag inte flytta ifrån Halland och Halmstad, lite vilse i pannkakan ibland.

I tisdags var det dags för semesterns höjdpunkt, KOLMÅRDEN!! Vi åkte skapligt, men vi var inte ensamna. Gick där och strosade bland djuren i närmare sju timmar. Alma sov nästintill hela dagen så vi, eller rättare sagt jag, kunde "leka" av mig.

Sedan blev det två nätter ute i pappa och Sussies stuga på ön och vår lilla semestertripp avslutades självklart med glass på Smultronstället i Söderköping.

Igår var vi och firade Milton som blir 3 år på tisdag, det bjöds på ett mysigt kalas.

TACK alla inblandade för att ni ställt upp med sängar och boende under vår lilla semester!!!

Tog över 150 bilder på vår lilla tripp, det får räcka såhär;)

Semester del 1

"O nu så vill jag sjunga att sommaren är skön, o träden är så fina o marken är så grön. O blommorna är vackra o höet luktar gott o solen är så solig o vattnet är så vått. O lilla fågel flyger i boet ut o in o därför vill jag sjunga att sommaren är min. O ja vill också sjunga att fjärilar är bra o alla söta myggor dom vill ja också ha. O ja är brun om bena precis som de ska va o därför vill ja sjunga att bruna ben är bra. O ja har nya fräknar o prickigt sommarskinn o därför vill ja sjunga att sommaren är min..."

Hittills har semestern bjudit på växlande molnighet och sol. Vi har hunnit med en vända till Laxvik för sol- o bad, fikat i Karlslund och igår kom mamma och Göran på spontanvisit med motorcykeln och då blev det en liten utflykt till Små Ting, en av mina favoritbutiker. Sedan åt vi middag på Harrys, en mycket lyckad dag! Idag skiner solen med sin frånvaro men jag tycker faktiskt det är riktigt skönt. Kan man bara gå inne i myskläder och fixa med smått o gott. Den gamla stolen jag köpte på loppis ska få nytt liv, men det blir till att skrapa bort den illgröna färgen. Hur kan man måla en antik stol grön?! Imorgon ska vi till Emma o Jan och grilla lite om vädret tillåter=)

På fredag bär det av till Östergötland för en lite längre visit, första anhalten blir Åtvidaberg vidare mot Hannäs där vi ska gå på prylmarknad (jag älskar o samla på skit som Ted uttrycker det), sen blir det Linköping med omnejd, på tisdag far vi till Kolmården med fam Skoglund och pappa & Sussie. Vi har även tänkt Sörping med smultronstället och slussning, jag skulle även vilja ta en tur till Stubbegården o käka kakor. Får se om min andra hälft är sugen;) Slutligen blir det ev en övernattning på något mysigt hotell någonstans på vägen hem...

För övrigt har vi nog bestämt oss för att vara hemma resterande veckorna, göra små dagsutflykter och bara ta dagarna som de kommer... Vi har ju ett dop att fixa med och så fyller Milton 3år(!!) och ska ha kalas..

Puss o go

www.smating.se

Någon som är sugen på Rihanna i höst??

En aktiv vecka

Denna vecka har vi haft något planerat i stort sätt varje dag. Men onsdagen var mest äventyrlig. Då lastade vi bilen med två bilbarnstolar, två shoppingglada mammor och två bebisar. Jag, Alma, Cecilia och Agnes åkte till Helsingborg för en hel dag på IKEA. Och det blev verkligen en hel dag. Åkte 10.00 från Halmstad och var hemma igen 16.30. Tur vi inte hade vagnarna med oss för då hade vi inte kunnat shoppa så mycket=) Våra bebisar hängde i varsin bärsele och vi hade armarna fria att plocka kundvagnarna fulla. När vi kom till tavel/spegelavdelningen protesterade Alma, drömde något och var svårtröstad, så hon fick flyttas ner i bilbarnstolen på kundvagnen. Sen var allt bra igen. Gick över förväntan, Alma tyckte tom om att åka bil och nästa utflykt med fam Karlsson/Bengtsson kommer bli till Väla för det orkade vi inte riktigt med denna dag;)

Så onsdagkvällen bestod av att inreda klart Almas rum, nu saknas bara lite förvaringslådor och en ny fönsterlampa som jag ska beställa från färg&form när ekonomin tillåter.

I torsdags kom syster Linnéa på besök. Alma fick finfina presenter (som vanligt) TACK! Vi myste och pratade massor, riktigt skoj när familjen kommer på besök, önskar att alla kunde komma oftare så de fick se hur Alma utvecklas och hur vi har det. Men men...

Fredagen blev ett kapitel för sig med återbesök på MVC, däckbyte, panikshopping i ösregn och slutligen en lugn och behaglig kväll med taco.

Igår var vi på grillkväll hos våra nyfunna vänner/grannar, mycket mycket trevligt!

Nu har Ted gått på SEMESTER så nu tar Alma och jag också semester, UNDERBART!!! Ska njuta varje sekund..

Mot HBG!!
 Agnes verkade lite skeptisk till det här med shopping men det gick bra ändå=)
 Totaldäckad Alma i kundvagnen

En prinsessa ska självklart ha ett prinsessrum...

MIN pappa, bara MIN

Bjuder en trött moster Nea på lite morgonmys

En helt vanlig dag

Idag har vi bara haft en alldeles vanlig dag. Vi har varit hos BVC och Alma har gått upp bra i vikt och väger nu nästan 6kg, hon har inte vuxit något på längden men hennes föräldrar är ju å andra sidan inte särskilt långa:) Vi lägger nu flaskan på hyllan och testar igen när vi känner att det blir jobbigt att inte sova på nätterna. Nu har hon somnat innan kl 20 i nästan en vecka och därmed får vi egentid och chans att vila. Nästa amning blir då inte fören 1-2 och sen står hon sig till kl 6. Nattmålet vid 1-2 skulle jag mer än gärna klara mig utan men med tanke på att hon somnar så tidigt så behöver hon väl det.

Varje dag går vi en promenad runt Karlslund så även idag. Supermysig runda och man glömmer nästan att man bor i Halmstad för det känns så idylliskt och på landet. Precis som jag vill ha det:) Nu sover smulan gott i sin säng. Där hon för övrigt sover som bäst nuförtiden, vagnen har därmed fått flytta ner till förrådet och nu somnar hon antingen i famnen eller vaggan på kvällarna, skönt!

Jag älskar när vardagsrutinerna är på plats igen, när allt bara flyter på. Jag är duktig på att gnälla över tvätthögen och att det ibland känns som att man inte gör annat än tvättar, viker tvätt, städar osv. Men det är något viss med vardagen och man bara är och tar allt som det kommer...

Nu är det någon som påkallar min uppmärksamhet:)

Raska steg upp för backen, stannar och blickar ut över Halmstad...

...skymtar hemmet, går en omväg pga grävmaskiner, genar mellan husen...

.. och efter 6km är vi hemma och Alma är lika vaken som när vi gick hemifrån:)

Jakten på det perfekta huset

Nu har vi kommit igång ordentligt och vi är överrens om att nästa steg i vårat liv är hus. Vi letar renoveringsobjekt och vi räknar på att bygga nytt. Det här med hus är minsann ingen enkelt match men nu känner vi ändå att vi kan det här med att bo i lägenhet. Vi trivs superbra som vi bor och det är verkligen ingen panik med att skaffa hus men ett extra rum eller två vore inte fel, en egen trädgård att påta i vore mysigt. Med våra krav så kommer vi ändå inte ha ett hus än på ett par år, därför är det likabra att sätta igång.

På torsdag ska vi på husvisning igen, denna gång är det ett en-planshus i Marbäck. Jag tror iofs inte det är något för oss då jag redan bestämt att jag vill ha ett 1½-plan eller 2-plan hus. Men sekelskiftshus växer inte på träd, åtminstone inte i Halland. Och det är här vi vill bo, det har vi kommit fram till. Utanför Halmstad eller utanför Båstad, helst då LAXVIK:) De hus vi fastnar för ligger i 5 miljonersklassen vilket inte ens är att tänka på, därför tittar vi nu närmare på möjligheterna att bygga eget. Så nu har vi snart varenda huskatalog som går att få tag på.. Då får man ju precis som man vill ha det MEN inga gamla golv som knarrar, inga märkliga vinklar och lutande fönster, gamla kaminer och ingen renovering. Det går ju att bygga ett nytt hus så det knarrar, så det finns små mystiska gömmor och bra-att-ha skafferier. Men vem bygger såna?

Ted är händig och han vill ha saker o göra därför vore ett renoveringsobjekt perfekt, men om vi bygger nytt kan han ju ändå fixa mkt invändigt och vi kan därmed få ner kostnaden. Frågorna och tankarna är många just nu. Hittar man väl ett bra objekt så ligger det på 2-3 miljoner, ska man då renovera för ca 1 så är det ju knappt värt det?!

Fortsättning följer helt enkelt...

Hus i 5 miljoners-klassen? UTGÅNGSPRIS!!

eller

Bygga nytt?

Soliga dagar

Denna veckan har varit fantastisk på alla sätt och vis. Solen har skinit, himlen har varit oskyldigt blå och dagarna har flytit på riktigt bra! I onsdags var vi på badutflykt med Cecilia (en mamma jag lärt känna från BVC-gruppen) och hennes dotter Agnes (Almas kompis som är exakt en månad yngre). Vi for till Tostarpasjön och medans tjejerna låg och sov satt vi i solen och pratade och picknickade. Jag tog mig även ett dopp och det var riktigt skönt! Ser till att alltid ha två-tre bikiniöverdelar med mig nuförtiden så att man kan byta och slippa mjölkstockning. Dessvärre är det 1 av 3 som sitter bra, brösten har ju liksom fått lite ny skepnad sen vårt lilla smultron kom till världen=)

I helgen har vi bara varit, min lilla familj och jag. Lördagen var vi en sväng på stan, shoppade loss lite höstkläder på PoP:s rea, tog en glass på torget och strosade runt. Igår åkte vi ut till Laxvik och brände fläsket lite. Riktigt mysigt som vanligt! Nu räknar vi ner dagarna till pappa Ted går på semester vilket ska bli otroligt skönt att få ha honom hemma i fyra hela veckor! Det enda vi har planerat än så länge är Kolmården, Öland och dop. Sen blir det sannorlikt en del spontana roadtrips och grillkvällar i trevligt sällskap..

Imorgon ska vi till BVC igen, lillan tar nu flaskan (NUK m anatomisk dinapp) men hon är inte överförjust i ersättning så vi har lagt det lite på hyllan, tror hon vuxit en del iaf. På onsdag ska jag, Cecilia, Alma & Agnes till IKEA, torsdagen får vi besök av Almas moster Linnéa och på fredag är det återbesök hos MVC. Sen har Ted SEMESTER!!

Försöker planera så mkt som möjligt inför dopet nu innan semestern börjar så vi bara kan njuta sen. Nu är det "bara" maten som ska inhandlas annars är nog det mesta färdigt=)

Soliga kramar från oss

Håller hårt i leksakerna på gymmet

Dagdrömmer (som sin mor) på balkongen

Tycker det är jättekul när pappa gör pruttljud med munnen