Malign hypertermi

Året som jag skulle fylla 5år så skulle jag operera bort mina halsmandlar. Jag minns inte så mycket men har fått en hel del berättat för mig. Det jag minns var att min pappa var med mig och jag var ganska glad och uppspelt över att få vara på sjukhus, dessutom hade jag fått en ny fin träningsoverall. Iaf så gick väl operationen inte så bra då jag reagerade på narkosen, blev överkänslig och var nära att dö. Jag minns när jag vaknade upp, hur jag hade massa sladdar överallt, övervakning. Jag minns även en hemsk sjuksköterska som bara stack mig i fingrarna, hon var inte snäll utan gjorde det hon behövde utan empati och sympati. Efter den dagen har jag haft malign hypertermi. Det påverkar mig inte alls, det är endast om jag får narkos som risken för livet finns. När jag fått denna "allergi" så startades en utredning på hela släkten och det visade sig att både min mamma och pappa har det samt två av mina systrar. Risken att våran bebis kommer få det är 50%

Anledningen till att jag kom att tänka på det här är att jag igår såg "En unge i minuten" och då var det en mamma som fick akutsnittas. Det står klart och tydligt i min journal att jag har det här och min barnmorska har även skickat en remiss till anestesin för att det ska kunna vara förberedda utifall att. Men... tanken slog mig igår när jag såg programmet att hur gör de rent praktiskt med mig egentligen? Jaa, det är ju helt sjukt men i dag så ringde anestesin från sjukhuset så imorgon ska jag på en narkosbedömning. Sjukt! Men faktiskt känns det skönt och som en lättnad. Det är det enda jag är rädd för inför förlossningen, att jag ska behöva bli sövd och/eller att de ska söva bebisen. För då kan det ju vara kört.

För övrigt tyckte jag programmet var jättebra och man fick verkligen se hur det kan komma att bli vilket var spännande! Och tårarna sprutade och jag grät som ett litet barn när bebisarna var ute och man såg föräldrarnas lycka. "Tänk att jag har en sån i min mage och att du snart står där och pratar med bebisen, pappa Ted"


Jag får iaf ta lustgas=)


Detta halsband ska bäras varje dag, har även klistermärken för att upplysa om min "allergi"


Kommentarer
Postat av: Ewelou

Det kommer gå bra, Emma :) Hojta bara om ungen skulle vara på väg ut, så vi inte åker upp o så ligger du på BB ;)



LOVE <3

2011-03-08 @ 15:50:05
Postat av: Jennie

Så bra att dom har koll ändå. Jag tittade massor på förlossningskliniken innan jag skulle föda Signe och jag tror det är bra att se många olika senarion även om man allitid ska komma ihåg att det brukar oftast gå bra=) Spännande att det är så nära. När som nu va? Kram

2011-03-08 @ 16:23:22
URL: http://kampan.blogg.se/
Postat av: Emma

Det kommer gå fint emmis=) såg också det programmet igår men blev nästan lite mer rädd när man såg så ont de hade:S men men ska väl klara av det jag med!! Tänk, nu kan eran skatt komma när som helst!!! Spännande=D kanske kommer på min födelsedag imorgon! stor kram till dej hoppas du mår bra.

2011-03-08 @ 22:49:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0