En sådan där dag

Igår var en sådan där dag. En sådan där dag när ingenting passar, man ska inte äta, inte sova, inte leka själv utan mest bara vara gnällig/ledsen och hänga med mamma. Att vara mamma är inte alltid så glamoröst och det är inte bara till att fika och dricka latte hela dagarna. Vissa dagar är ärligt talat rätt jobbiga. Just igår var en sådan dag. Jag vaknade på strålande humör, solen sken, snön låg kvar på backen och jag kände mig så där sprudlande med massa energi. Alma vaknade tvärtom. Två skedar gröt till frukost, fem skedar lunch, en och en halv timmas vila under hela dagen. Klart man blir en gnällig bebis som inte riktigt vet vad man vill, det hade jag också blivit. Och mitt humör halkade också ner..

Gick en långpromenad med Cecilia och Agnes som varit magsjuka och äntligen blivit frisläppta från karantänen. Då behagade fröken sova iaf, sen när jag konkade upp vagnen för trappan så vaknade hon och vägrade somna om. Jag svor ett x antal gånger tyst för mig själv. " Nu får det var slut på den här @#!!(/&%?!! trappan, till nästa vinter ska vi bo i hus!!" Satte mig i gungstolen med Alma och tog ett litet snack. "När man är hungrig så får man äta vad som serveras, är man trött så är det bara till att sova och nu är du ju faktiskt 9 månader så lite kan du väl leka själv.." Hon tittade på mig med sina stora ögon och flinade. Jaja, jag försökte.

Straxt efter fyra kom Ted hem och det var som att vända på en sten. Alma sken upp som en sol och blev sitt "vanliga" jag. Åt gröt så det stod härliga till, skrattade och busade med pappa. Ibland undrar jag om hon är riktigt nöjd med sitt val av mamma, mycket tveksamt sådana här dagar. Jag "kastade in handduken", slängde på mig ansiktet och åkte till MAXI och storhandlade. Egentid är bra och när jag kom hem var jag lugnare och Alma gav mig en bamsekram och ett bett i axeln, hon gör så när hon blir exalterad;) Underbara unge!

Sådana här dagar är det ibland, vissa veckor mer eller mindre och det är varken framsidan eller baksidan med att vara mamma. Det är en del av att vara mamma. Och jag är glad att det är så för man kan inte alltid vara topp, det finns det väl ändå ingen som är vare sig man är bebis eller vuxen.

Idag har vi en bra dag, vi tvättar, sjunger, leker, äter ordentligt, gör tryffel och ordnar inför julen. Ikväll blir det minijulbord och julklappsbyte hos fam Bengtsson/Karlsson, MYS!

-Emma


Kommentarer
Postat av: Karin

Jag känner så väl igen mig i det du skriver. Alltid kul att läsa Emma. Melker och Alma är ju nästan jämngamla. :) Kram och god jul!

2011-12-22 @ 18:55:29
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Vissa dagar vill man bara slita sitt hår...

2011-12-23 @ 08:52:12
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Anonym

2011-12-26 @ 09:53:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0